NaStyku.pl

PLK zamawia ERTMS na linię Węgliniec-Zgorzelec

PKP PLK ogłosiła zamówienie na montaż systemu ERTMS/ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) na linii 278 Węgliniec-Zgorzelec. Inwestor przeznaczy na to zadanie prawie 35 mln zł netto.
PKP PLK ogłosiła zamówienie na montaż systemu ERTMS/ETCS na linii 278 Węgliniec - Zgorzelec
PKP PLK ogłosiła zamówienie na montaż systemu ERTMS/ETCS na linii 278 Węgliniec - Zgorzelec

Rynek-Kolejowy.pl informuje, że zamówienie będzie realizowane w formule "projektuj i buduj" w ramach programu "Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T". Według szacunków inwestora, koszty montażu systemu na linii 278 wyniosą 34 872 102,32 zł netto. Wykonawca będzie miał 38 miesięcy na wykonanie wszystkich prac wraz z projektem. Cena jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia. Oferty poznamy 9 lipca.

Według założeń zamówienia, realizacja obejmie linię 278 na odcinku Węgliniec km 1,510 – Zgorzelec km 27,130, linię 274 na odcinku Zgorzelec km 199,500 – Granica Państwa km 202,279 oraz linię 778 (linia wewnętrznej stacji Zgorzelec) na odcinku od km 0,012 do km 1,163. Przyszły wykonawca będzie musiał także uzyskać konieczne certyfikaty weryfikacji WE i zwolnienia na na dopuszczenie do eksploatacji UTK.

PLK zakłada lokalizację granicy obszaru systemu ERTMS/ETCS poziom 2. na semaforach wjazdowych do stacji Zgorzelec od strony Görlitz.

5 stycznia 2018 r. podpisano umowy na zabudowę systemu ERTMS/ETCS na niemal całej znajdującej się na terytorium Polski magistrali E20 oraz nadzór inżynierski na tej linii. Wartość projektu, wraz z nadzorem inżynierskim, to 707 mln zł. Prace mają zostać wykonane do lutego 2023 roku.

Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) jest podstawowym środkiem prowadzącym do wdrożenia interoperacyjności.

ERTMS obejmuje:

  • Europejski System Sterowania Pociągiem ERTMS/ETCS
  • Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej ERTMS/GSM-R.

ETCS, zapewnia sygnalizację kabinową, jak i kontrolę pracy maszynisty przy zwiększonym poziomie bezpieczeństwa. System ten opiera się na cyfrowej transmisji danych poprzez (w zależności od poziomu): eurobalisy, europętle, łączność radiową GSM-R lub moduły STM (umożliwiające pobieranie danych z rozwiązań narodowych), poprzez które przesyłane są informacje dotyczące m.in. maksymalnej prędkości pociągu. W porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami na polskiej kolei, kluczową cechą jest sygnalizacja kabinowa, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej na pulpicie w pojeździe kolejowym, a nie jak dotąd – tylko na semaforach wzdłuż linii kolejowej. Takie rozwiązanie pozwala na odpowiednią reakcję i dostosowanie jazdy do panujących warunków. Wdrożenie sygnalizacji kabinowej eliminuje również ewentualne błędy ludzkie, wynikające np. z braku widoczności semaforów czy z nieznajomości przez maszynistę szlaku. Jeśli pociąg prowadzony jest niezgodnie z poleceniem ETCS, na początku system sygnalizuje tą niezgodność, a w razie potrzeby rozpoczyna hamowanie. Zgodnie z wymaganiami prawnymi, system ETCS jest niezbędny do jazdy pociągu z prędkością powyżej 160 km/h, lub jednoosobowej obsługi trakcyjnej powyżej 130 km/h.

Korzyści wynikające z wdrożenia ERTMS:

  • wzrost przepustowości na istniejących liniach: jako system oparty na transmisji ciągłej ERTMS zmniejsza czas następstwa pociągów umożliwiając uzyskanie 40% większej przepustowości istniejącej infrastruktury;
  • większe bezpieczeństwo dla pasażerów: ETCS zapewnia większe zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów niż dotychczasowe systemy sterowania ruchem kolejowym;
  • wyższe prędkości: ERTMS umożliwia prowadzenie pociągów z prędkością nawet 500 km/h;
  • niższe koszty produkcji: jeden sprawdzony, wspólny dla całej Unii Europejskiej system jest łatwiejszy w produkcji, instalacji i utrzymaniu przyczyniając się do poprawy konkurencyjności kolei;
  • niższe koszty utrzymania: ERTMS poziomu 2 nie wymaga sygnalizacji przytorowej, co znacznie obniża koszty;
  • wspólny rynek dostaw dla zarządców infrastruktury: klienci mogą zamówić podzespoły w każdym miejscu w Europie dzięki czemu rynek jest bardziej konkurencyjny;
  • większa niezawodność: zastosowanie ERTMS poprawia niezawodność przewozów i ich punktualność.
Aktualna ocena: 0,0/5
Oceń zdjęcie:
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym jeszcze nie napisaliśmy? Pisz na adres e-mail: lub daj znać nam na Facebooku.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

fot. Nasze Zoo

Juppi I-ah Zoo Görlitz ma nowy plac zabaw!

Na granicy
czwartek, 28 marca 2024, 09:54
Począwszy od lata 2024 roku, goście odwiedzający Zoo Görlitz mogą odkrywać „Osłolandię” - nowy wybieg turyńskich osłów leśnych i zbliżyć się do tej bardzo zagrożonej, starej rasy - podczas karmienia i szczotkowania.

Zobacz również

fot. Nasze Zoo
Na granicy
czwartek, 14 marca 2024, 10:00

Potomstwo owiec pomorskich

Bliźnięta zagrożonej wyginięciem rasy owiec pomorskich kicają na terenie Górnołużyckiej...