Rynek-Kolejowy.pl informuje, że zamówienie będzie realizowane w formule "projektuj i buduj" w ramach programu "Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T". Według szacunków inwestora, koszty montażu systemu na linii 278 wyniosą 34 872 102,32 zł netto. Wykonawca będzie miał 38 miesięcy na wykonanie wszystkich prac wraz z projektem. Cena jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia. Oferty poznamy 9 lipca.
Według założeń zamówienia, realizacja obejmie linię 278 na odcinku Węgliniec km 1,510 – Zgorzelec km 27,130, linię 274 na odcinku Zgorzelec km 199,500 – Granica Państwa km 202,279 oraz linię 778 (linia wewnętrznej stacji Zgorzelec) na odcinku od km 0,012 do km 1,163. Przyszły wykonawca będzie musiał także uzyskać konieczne certyfikaty weryfikacji WE i zwolnienia na na dopuszczenie do eksploatacji UTK.
PLK zakłada lokalizację granicy obszaru systemu ERTMS/ETCS poziom 2. na semaforach wjazdowych do stacji Zgorzelec od strony Görlitz.
5 stycznia 2018 r. podpisano umowy na zabudowę systemu ERTMS/ETCS na niemal całej znajdującej się na terytorium Polski magistrali E20 oraz nadzór inżynierski na tej linii. Wartość projektu, wraz z nadzorem inżynierskim, to 707 mln zł. Prace mają zostać wykonane do lutego 2023 roku.
Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) jest podstawowym środkiem prowadzącym do wdrożenia interoperacyjności.
ERTMS obejmuje:
- Europejski System Sterowania Pociągiem ERTMS/ETCS
- Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej ERTMS/GSM-R.
ETCS, zapewnia sygnalizację kabinową, jak i kontrolę pracy maszynisty przy zwiększonym poziomie bezpieczeństwa. System ten opiera się na cyfrowej transmisji danych poprzez (w zależności od poziomu): eurobalisy, europętle, łączność radiową GSM-R lub moduły STM (umożliwiające pobieranie danych z rozwiązań narodowych), poprzez które przesyłane są informacje dotyczące m.in. maksymalnej prędkości pociągu. W porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami na polskiej kolei, kluczową cechą jest sygnalizacja kabinowa, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej na pulpicie w pojeździe kolejowym, a nie jak dotąd – tylko na semaforach wzdłuż linii kolejowej. Takie rozwiązanie pozwala na odpowiednią reakcję i dostosowanie jazdy do panujących warunków. Wdrożenie sygnalizacji kabinowej eliminuje również ewentualne błędy ludzkie, wynikające np. z braku widoczności semaforów czy z nieznajomości przez maszynistę szlaku. Jeśli pociąg prowadzony jest niezgodnie z poleceniem ETCS, na początku system sygnalizuje tą niezgodność, a w razie potrzeby rozpoczyna hamowanie. Zgodnie z wymaganiami prawnymi, system ETCS jest niezbędny do jazdy pociągu z prędkością powyżej 160 km/h, lub jednoosobowej obsługi trakcyjnej powyżej 130 km/h.
Korzyści wynikające z wdrożenia ERTMS:
- wzrost przepustowości na istniejących liniach: jako system oparty na transmisji ciągłej ERTMS zmniejsza czas następstwa pociągów umożliwiając uzyskanie 40% większej przepustowości istniejącej infrastruktury;
- większe bezpieczeństwo dla pasażerów: ETCS zapewnia większe zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów niż dotychczasowe systemy sterowania ruchem kolejowym;
- wyższe prędkości: ERTMS umożliwia prowadzenie pociągów z prędkością nawet 500 km/h;
- niższe koszty produkcji: jeden sprawdzony, wspólny dla całej Unii Europejskiej system jest łatwiejszy w produkcji, instalacji i utrzymaniu przyczyniając się do poprawy konkurencyjności kolei;
- niższe koszty utrzymania: ERTMS poziomu 2 nie wymaga sygnalizacji przytorowej, co znacznie obniża koszty;
- wspólny rynek dostaw dla zarządców infrastruktury: klienci mogą zamówić podzespoły w każdym miejscu w Europie dzięki czemu rynek jest bardziej konkurencyjny;
- większa niezawodność: zastosowanie ERTMS poprawia niezawodność przewozów i ich punktualność.