14 czerwca 2019 r. zakończyły się ćwiczenia Noble Jump 2019 (Szlachetny Skok 2019), które miały zweryfikować sposób działania tzw. szpicy, czyli sił natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force – VJTF) do szybkiego przerzutu. Elementy VJTF zostały przerzucone na poligon w Żaganiu, gdzie uczestniczyły w ćwiczeniach, których scenariusz zakładał zatrzymanie niebezpiecznego przeciwnika i wprowadzenie kontruderzenia.
Oddziały szpicy miały zaledwie kilkadziesiąt godzin, aby dotrzeć na poligon w Żaganiu. Z baz z Niemiec, Holandii oraz Norwegii przerzucono drogą lądową, morską i powietrzną około 2,5 tys. żołnierzy oraz ponad tysiąc pojazdów.
Przygotowania do ćwiczeń trwały kilka tygodni. Dokonano rekonesansu przejść granicznych, odbyły się przeglądy stanu technicznego dróg na planowanych trasach przemieszczeń kolumn wojskowych. Na obiektach mostowych zastosowano dodatkowe oznaczenia dla kierujących pojazdami wojskowymi – znaki wojskowej klasyfikacji obciążenia (klasy MLC) – informuje Magdalena Szumiata z GDDiKA.
Pierwsze kolumny czołgów Leopard 2A6 oraz bojowych pojazdów piechoty Marder 1A3 pojawiły się nad ranem 1 czerwca 2019 r. na przejściu granicznym w Jędrzychowicach. Kolejne kolumny przejeżdżały 4 czerwca 2019 r. w godzinach nocnych. Do pokonania z Munster do poligonu Świętoszów było prawie 400 km. Na postój kolumn wojskowych wyznaczony został MOP Żarska Wieś Południe przy autostradzie A4.
Postój kolumn wojskowych na MOP Żarska Wieś Południe przy autostradzie A4 / fot. GDDKiA - M. Grzegorczyk, M. Szumiata, M. Ostrowski
Ćwiczenia pokazały bardzo dobrą współpracę pomiędzy zarządcą dróg krajowych A4, czyli GDDKiA, a Wojskową Komendą Transportu Wrocław ( https://wktrwroclaw.wp.mil.pl ) jak również z pozostałymi zaangażowanymi w przedsięwzięcie służbami: Policją, Państwową Strażą Pożarną, Służbą Celną, Strażą Graniczną oraz Żandarmerią Wojskową. Wszystkie służby czuwały wiele godzin w terenie. Postawione zadanie zostało zrealizowane na bardzo wysokim poziomie z zachowaniem płynności ruchu, a w szczególności w sposób zapewniający bezpieczeństwo. Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone sprawnie i bezkolizyjnie na autostradach A4 i A18 oraz drodze krajowej nr 18 – zaznacza Szumiata.
Przejazd kolumny pojazdów wojskowych / fot. GDDKiA - M. Grzegorczyk, M. Szumiata, M. Ostrowski
Ćwiczenia Noble Jump to cykliczny test dla Sił Odpowiedzi NATO. Od ogłoszenia alarmu tzw. szpica w sile batalionu ma maksymalnie 48 godzin na przerzut w dowolne miejsce oddalone do 7 tys. km od Brukseli. Cała brygada musi osiągnąć pełną gotowość w maksymalnie 5 dni. Od 1 stycznia 2020 dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO obejmą polscy żołnierze z 21. Brygady Strzelców Podhalańskich.